Annonsutrymme premium"

Share This Post

_center_content / Ångest / Psykiatri / Psykisk ohälsa

Träning bra vid depression och stressyndrom

Träning

Träning, Foto: Sara Axelsson

Det är svårt att eliminera stress i dagens samhälle. Istället bör vi försöka att lära oss hantera stressen. Detta skriver Anders Hansen, överläkare i psykiatri vid Karolinska institutet i sin bok Hjärnstark, som bland annat har studerat träningens positiva effekter på hjärnan.

Hur hanterar man då stress? Enligt Anders Hansen så är just träning bästa botemedlet. Han är samtidigt noga med att påpeka att träning inte ersätter mediciner, och det är absolut inget man ska experimentera med själv utan att rådfråga sin läkare först.

– Träning ersätter inte medicinen men kan komplettera den och all träning är bättre än ingen träning. Bäst resultat uppnås med löpning, minst 30 minuter åt gången, tre gånger i veckan. Det fungerar som 50 eller 100 mediciner för hjärnan, skriver Anders Hansen.

Fysisk aktivitet är medicinen vi glömde

Så hur är det, kan löpning göra så att du kan dra ned på medicinering vid till exempel stressrelaterade sjukdomar som utmattningsdepression?
– Ja, men det är viktigt att man pratar med sin läkare först. Ibland så är behoven så stora att man måste medicinera. Det kan vara svårt för en deprimerad person att ens komma ur sängen, säger Anders Hansen i en intervju publicerad i Dagens Nyheter.

Varför är då träning så bra? Förutom att blodflödet till hjärnan ökar gör det att nybildning av celler påskyndas, framför allt i Hippocampus som har med minnet att göra. En annan sak är att kopplingarna mellan hjärnans olika delar förbättras, vilket gör att helheten fungerar bättre. Flera studier visar att den som motionerar och har bra kondition har en hjärna som fungerar snabbare och effektivare än andras.

”Stress och träning verkar ha nästan helt motsatta effekter på hjärnan. Ökad stress bromsar omvandlingen från korttids- till långtidsminnen medan träning förbättrar den. Ökad stress försämrar hjärncellernas förmåga att kommunicera med varandra medan träning ökar den. Så där håller det på. På område efter område verkar stress och träning ha i princip motsatta effekter. Motion och träning är alltså bokstavligt talat ett motgift mot stress och ångest”. Citat ur Hjärnstark.

– Om det hade funnits ett läkemedel som kunde öka hjärnans effektivitet lika mycket som fysisk aktivitet gör, så hade det gett Nobelpriset och varit vansinnigt hårt marknadsfört, säger Anders Hansen till Dagens Nyheter.

Hjärnan är byggd för motion

Det är först under senare år man börjat förstå effekterna på hjärnan av träning.
Du blir inte bara piggare och mår bättre av motion. Det påverkar även koncentrationen, minnet, sömnen, kreativiteten och stresståligheten. Alla som motionerar, vare sig du är barn, vuxen eller äldre, får de här fördelarna. Fysisk aktivitet har närmast ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner visar modern hjärnforskning.
– Eftersom det handlar om motion betyder det att det inte finns lika starka ekonomiska intressen. Fysisk aktivitet är medicinen vi glömde för att ingen tjänade pengar på den, menar Anders Hansen i intervjun.

– Människor har inte bara en kropp som är byggd för rörelse. Regelbunden träning har visat sig vara den bästa motionen även för hjärnan, bättre än till exempel Sudoku och korsord. Fler hjärnceller bildas och hjärnan föryngras när man är fysiskt aktiv, berättar Anders för Dagens Nyheter.

Så är inte sudoku och korsord bra träning för hjärnan?

– Jo, det är det, men du blir bra på just det du gör. Gör du Sudoku blir du bra på Sudoku, men hjärnans förmåga rent generellt förbättras inte vilket den alltså gör med konditionsträning, påstår Anders Hansen.

Stressar du för mycket och under lång tid kommer det också att visa sig på vågen. I kroppen finns nämligen ett stresshormon som heter Kortisol, som hindrar kroppen från att bränna fett. Alltför höga nivåer ger dig ett större sötsug plus att kroppen börjar lagra bukfett.

Text: Roger Trondsen
Foto: Sara Axelsson

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Register

Skip to toolbar