Share This Post

Okategoriserade / Socialt arbete

BRIS bloggar! Del 2

I inledningsskedet av denna blogg tänkte jag passa på att berätta lite mer om vem jag är och vad mitt fokus och mina arbetsuppgifter är på BRIS.

Jag är 40 år och bor i Aspudden, strax söder om söder i Stockholm, med sambo och halvt-årig dotter. Jag har arbetat med barn och ungdomar ända sedan mina egna tonår, den första tiden som au pair, kolloledare, elevassistent, radiojournalist och barnskötare. Därefter gick jag Socionomlinjen i Stockholm och vidare magisterprogrammet. Mina c- och d-uppsatser har handlat om sekretessen mellan barn och föräldrar respektive barns psykiska ohälsa ur ett kultursociologiskt perspektiv. Som socionom jobbade jag som socialsekreterare på en familjeenhet i Rågsved och vidare som kurator på Huddinge ungdomsmottagning.

På BRIS började jag redan 1994 som ideell medarbetare, så kallad jourare. Först i Barnens Hjälptelefon och sedan i BRIS-mejlen. Efter att strövikarierat så började jag 2005 arbeta heltid som BRIS-ombud. BRIS-ombuden är de som i synnerhet rekryterar, utbildar och handleder jourarna. Som BRIS-ombud svarar man också själv i BRIS Vuxentelefon – om barn. Dessutom har man en del externa studiebesök, föreläsningar och utbildningar.

Sedan januari 2008 har jag istället arbetat som nationell samordnare, med fokus på BRIS dokumentation samt den delen av BRIS hemsida som riktar sig till barn och unga. I mitten av mars fick BRIS besked om att Allmänna arvsfonden finansierar utvecklingen av BRIS-chatten för tre år framöver. För min del innebär det att jag numera till 50 procent är projektledare för just BRIS-chatten, som jag tidigare var med att testa under kort period.

Nog om mig.

På dagens DN Debatt skriver BRIS generalsekreterare Göran Harnesk om hur trycket på de unga i skolan idag är övermäktigt, och att skolan ofta inte har förmågan att stödja på bästa sätt. Artikeln bygger på en studie som BRIS gjorde under vintern, på de kontakter till BRIS stödverksamheter som handlade om skolan och mobbning.

I debattartikeln beskrivs, det till synes självklara, att ungas frånvaro från skolan oftast hänger ihop med hela deras livssituation. När skolan snarare ser problemet som en ordningsfråga så bidrar det till en ofta hastigt nedåtgående spiral – där utanförskapet, isoleringen och psykiska ohälsan ökar.

Igår såg jag dokumentären Jag vill inte leva detta livet på SVT, av Bo Harringer och Renzo Aneröd. Den beskrev på ett väldigt avskalat och närgånget vis just en nedåtgående spiral för några tonåringar i Göteborg. Kopplingen till skolan är inte självklar, finns mer i bakgrunden. Självklart är i alla fall att det inte fanns några vuxna omkring dessa tonåringar, som hade förmågan att stödja dem till att inte hamna i denna nedåtgående spiral av allt mer GHB-missbruk, kriminalitet och svår psykisk ohälsa. Det jag framför allt slogs av i filmen var på sättet som två av killarna så nära och öppenhjärtigt berättade och resonerade med varandra och med kameran, kring de inte minst svåra psykiska bekymmer de var mitt i. Det slog mig att vi sällan får höra dessa berättelser från killar i tonåren. Det är framför allt tjejerna som har förmågan och drivkraften att använda de kanaler till berättande som vuxenvärlden erbjuder, allt från kuratorn på skolan till BRIS stödverksamheter. Det gör också att när det gäller ungas psykiska ohälsa, så är det framför allt om tjejerna vi får information och kunskap.

BRIS drog i alla fall ett litet strå till stacken, om att tydliggöra killarnas behov, förra året då vi släppte ett nummer av BRIS-tidningen på temat ”Pojkarna”.

Thomas Jonsland
Samordnare IT/dokumentation
BRIS

Share This Post

1 Comment

  1. Over the past few years, the cost of dumping rubbish at landfill sites has been increasing 25 per cent annually, and this is unlikely to change moving forward. Therefore, there are wider cost savings available for those businesses that can achieve high levels of recycling. Companies can also receive money back for waste paper, so this represents an added kick back.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Register

Skip to toolbar