Share This Post

Okategoriserade / Socialt arbete

Bloggare Martin Börjeson:Viktigt att visa vad man gör

Om man menar allvar med att intressera sig för kvaliteten i socialtjänstens verksamhet, är det nödvändigt att inse att kvalitet är ett rätt svårt begrepp. Det är svårt att mäta, det rymmer flera dimensioner – och olika intressenter kan prioritera olika kvalitets-aspekter i en verksamhet.

Tänker jag när jag läser Kristinas inledning till tema-bloggen.

Men. Så drar jag mig till minnes ett samtal jag hade med de som arbetar med kvalitetsindikatorer för socialtjänsten i England när jag var i London för lite mer än ett år sedan. Visst kunde det vara besvärligt att ta fram bra indikatorer, medgav de. Och de tyckte att det sätt på vilket man arbetade med indikatorer inom hälso- och sjukvården inte alls var någon modell att ta efter.

Men de var fullständigt övertygade om att arbetet med kvalitetsindikatorer för socialtjänsten hade varit viktigt för att lyfta fram verksamheten och för att göra den synlig – för politikerna, men framför allt: för medborgarna.

Det, tänker jag, är ett viktigt argument för att ta itu med de olika svårigheter man naturligtvis kommer att möta när man vill dokumentera och följa upp kvaliteten i socialtjänstens verksamhet.

Martin Börjeson, Socialstyrelsen
Projektledare Kvalitetsindikatorer i socialtjänsten

Vad tycker du? Skicka gärna kommentarer eller inlägg till Kristina Granath så kommer hon att ta med valda delar i bloggen.

Share This Post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Lost Password

Register

Skip to toolbar